Sposoby ograniczenia tarcia w blokach silnikowych

modyfikatory tarcia w silniku
admin    ,   -

Sposoby ograniczenia tarcia w blokach silnikowych

Tarcie od zawsze było jednym z podstawowym problemem jednostek napędowych. Poprzez wzajemną interakcję elementów tłoka napędowego przy niskiej jakości smarowania dochodzić mogło do szybszej degeneracji powierzchni, powstawania nagarów oraz zacierania się silników. Ograniczeniem tych problemów okazały się profesjonalne, dedykowane modyfikatory tarcia.

Sposoby ograniczania tarcia

Nie ma jednej prostej metody na ograniczenie tarcia w jednostkach napędowych. Producenci silników cały czas rozważają efektywne systemy addycji oleju do skrzyń biegów oraz innych elementów ciernych. Trwają eksperymenty nad specjalnymi powłokami tłoków oraz cylindrów, co miałoby ograniczyć siły tarcia praktycznie do zera. Te rozwiązania są jednak stale w fazie badań, a w praktyce wystarczy jedynie odpowiedni dodatek do wysokiej jakości oleju, aby większość problemów została skutecznie ograniczona.

Klasyczne modyfikatory tarcia stosowane w olejach syntetycznych to związki pochodzenia nieorganicznego. Są to pierwotnie fosforany i chlorki metali, które zmniejszały tarcie pomiędzy powierzchniami, limitowały tworzenie się rdzy oraz przyczyniały się do redukcji temperatury pracy zespołu silnikowego. W starszych i bardziej wysłużonych jednostkach silnikowych te rozwiązania okazały się jednak niewystarczające i zaczęto coraz częściej poszukiwać jeszcze skuteczniejszych metod ograniczania tarcia.

Rewolucja w ograniczeniu tarcia

Chemiczne, nano modyfikatory tarcia to naprawdę wyjątkowe substancje, których zastosowanie jest niesamowicie proste, a efekty – wręcz fenomenalne. Szczególnie widać to na przykładzie starszych jednostek napędowych, które udało się jeszcze skuteczniej uruchomić i odzyskać pierwotne parametry pracy silnika wykorzystując odpowiednie mieszanki modyfikatorów tarcia. Modyfikatory mają na celu przede wszystkim przenoszenie tarcia w zupełnie inny sposób oraz znaczne zmniejszanie chemicznej degeneracji powierzchni, najczęściej przez tworzenie rdzy.

Limitowanie oddziaływań ciernych jest bardzo łatwe. Nowoczesne nano związki molibdenu oraz wolframu cechują się wysoką stabilnością temperaturową, doskonałą adhezją do powierzchni metalowych, a ich nośnik ma właściwości rozpuszczające depozyty rdzy, węgla i pochodnych związków organicznych.

Mechanika działania modyfikatorów

Modyfikatory tarcia działają w oparciu o strukturę 60- atomowej kuli. Te atomowe „kulki” przenoszą pomiędzy sobą tarcia, zupełnie jak kulki w klasycznym łożysku. Jest to zaimplementowanie do mikroświata podstawowych i znanych wszystkim zasad mechaniki.

Warto stosować takie modyfikatory i ograniczać znacząco zużycie silników. Są one zwłaszcza dedykowane dla potrzeb starszych jednostek napędowych oraz pojazdów o wysokiej mocy.

Modyfikatory tarcia znajdziesz w sklepie czarnepaliwo.pl