Idealne wiaty

admin      -

Idealne wiaty

Rower to coraz popularniejszy wśród Polaków środek transportu. Wynika to nie tylko z popularyzacji zdrowego stylu życia czy sukcesów polskich kolaży, ale też z masowego importu znakomitych rowerów z zachodniej Europy. Efektem wzrostu ilości rowerzystów jest rozwój infrastruktury rowerowej, do której zaliczamy: wiaty rowerowe, ścieżki oraz stojaki na rowery. W tym artykule szczegółowo omówiony zostanie temat wiat rowerowych.

Lokalizacja wiat rowerowych

Wiaty rowerowe budowane są najczęściej w okolicach miejsc dużej koncentracji rowerzystów parkujących swoje pojazdy. Należą do nich szkoły, ośrodki zdrowia, zakłady pracy czy urzędy. Wiaty na rowery są też czasem budowane prywatnie na posesjach, by zaparkować rowery całej rodziny. Wiaty służą zabezpieczeniu rowerów przed deszczem, śniegiem, wewnątrz najczęściej znajduje się też miejsce do przypięcia roweru w celu zabezpieczenia go przed kradzieżą.

Duża liczba wiat rowerowych powstała w ciągu ostatnich trzech lat w wyniku realizacji programu rowerów miejskich. Jest to czasowy system wynajmu rowerów do jazdy po miastach. Rowery stoją w kilku wyznaczonych punktach miast umieszczone w wiatach rowerowych. Tego typu instalacje wybudowały nie tylko wielkie metropolie jak Warszawa, lecz również mniejsze miasta jak położony w okolicach Lublina Świdnik czy Piaski.

Wiata rowerowa cena i konstrukcja

Wiaty na rowery najczęściej opierają się na konstrukcjach z profili stalowych, aluminiowych lub stalowych kątowników i teowników ocynkowanych. W celu dodatkowego zabezpieczenia i dodania estetyki całą konstrukcję maluje się farbami w dowolnym kolorze. Dolne partie wiaty kotwi się w betonie bądź gotowych prefabrykowanych, punktowych fundamentach. Pokryciem wiaty są płyty poliwęglanu komorowego a boczne ściany zazwyczaj pomijane mogą być opcjonalnie montowane. W gestii zamawiającego leży to, czy do konstrukcji ścianek wybierze poliwęglan komorowy czy tańszą siatkę, dla ogółu instalacji nie ma to większego znaczenia.

Wpisujący w wyszukiwarkę hasło wiata rowerowa cena, mogą zdziwić się jak duże różnice cenowe zauważa się w tym zakresie. W sprzedaży można odnaleźć zarówno wiaty za 4 tysiące złotych, jak również takie za 19 tysięcy złotych. Różnica wynika głównie z rozmiarów wiat i jakości materiałów. Przykładowo mała wiata na 6 rowerów (2 metry szerokości i 2 metry długości) z dowolną ilością poliwęglanowych ścian kosztuje średnio od 3,5 tysiąca do 4 tysięcy złotych. Wiata na 18 rowerów (6 metrów długości i 3 metry szerokości) ze ścianami z poliwęglanu komorowego to koszt 11 tysięcy złotych.