Kiedy rozrząd może wymagać wymiany?

effect serwis (2)
admin      -

Kiedy rozrząd może wymagać wymiany?

Wymianę paska rozrządu należy przeprowadzać zgodnie z instrukcją obsługi danego modelu samochodu. Proces ten ma szczególne znaczenie w przypadku nowo nabytych pojazdów używanych, ze względu na zawsze wiadomy przebieg oraz brak dokumentacji serwisowej. Wymieniając rozrząd, warto skorzystać z usług fachowców.

Pasek i łańcuch rozrządu

W silniku, otwieranie i zamykanie zaworów musi być precyzyjnie zaplanowane. Zawory te są obsługiwane przez wałek rozrządu, synchronizujący obrót wału korbowego silnika z wałkami rozrządu. W przeciwieństwie do paska napędowego, pasek rozrządu jest pasem zębatym biegnącym na biegach. Jest wykonany z trwałego materiału, ale z czasem zużywa się.

Wiele nowoczesnych samochodów ma zamiast paska łańcuch rozrządu, który rzadko wymaga wymiany. Aby to określić, można harmonogram konserwacji lub skontaktować się z serwisem dealerskim. Można poprosić o rozmiar silnika lub numer VIN, ponieważ często ten sam samochód jest dostarczany z różnymi silnikami. Inną opcją jest poproszenie o to mechanika, np. podczas następnej wymiany oleju.

Jak często należy wymieniać pasek rozrządu?

Zalecane interwały wymiany paska rozrządu wahają się od 60 do 120 tys. km. Zalecany odstęp czasu można znaleźć w harmonogramie konserwacji, który zazwyczaj jest zawarty w instrukcji obsługi lub w oddzielnej broszurze. Na przykład w przypadku silnika 1.8L zaleca się wymianę paska rozrządu, koła pasowego luźnego oraz napinacza paska rozrządu co 100 tys. km.

W niektórych przypadkach pasek rozrządu może wytrzymać zalecany czas. Istnieje wiele samochodów o dużym przebiegu z paskiem rozrządu, który nigdy nie został zmieniony. Dotyczy to nawet pojazdów o bardzo dużym przebiegu. Z drugiej strony istnieją przypadki, gdy pasek rozrządu zrywa się z mniejszym przebiegiem niż zalecany odstęp.

Kiedy wymienić pasek rozrządu?

Przedwczesne awarie paska rozrządu są często spowodowane przez wadliwy osprzęt paska rozrządu, napinacz, koła pasowe, nieszczelną pompę wodną, nieprawidłowe napięcie i wycieki oleju. Pasek rozrządu jest ukryty pod plastikowymi lub metalowymi osłonami, jednak można sprawdzić jego stan.

Mechanik zatrudniony w Effect Serwis może zdjąć jedną z pokryw i wizualnie ocenić stan paska rozrządu. Warto sprawdzić stan paska rozrządu zwłaszcza przed udaniem się na długą podróż. Jeżeli pas wydaje się być w dobrej formie, powinien przetrwać dłużej. Jeżeli jednak pasek rozrządu wygląda na zużyty, właściciel powinien zdecydować się na jego wymianę. Wówczas również warto skorzystać z usług Effect Serwis.